FAQ
Projekt “Popularyzacja nie boli 2.0” jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę popularyzowania wyników badań – nie tylko w gronie naukowców, ale także wśród osób, które nie są związane ze środowiskiem akademickim. Dzięki niemu chcemy dotrzeć do studentów i doktorantów i pokazać im, w jaki sposób mówić i pisać o nauce, aby inni chcieli tego słuchać.
Wszystkie wydarzenia poza galą finałową będą odbywały się w formule on-line.
Pięć miesięcy. W lutym zaplanowaliśmy rozmowy rekrutacyjne z kandydatami, w marcu ogłosimy wyniki oraz zostaniecie podzieleni na zespoły, w których pod okiem mentorów będziecie pracować nad własnym projektem popularyzatorskim do gali finałowej. W maju będzie mieli możliwość wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach online, które poprowadzą najlepsi popularyzatorzy nauki w Polsce. W czerwcu spotkamy się na 2-dniowej gali finałowej, gdzie zaprezentujecie swoje projekty światu i wyłonieni zostaną zwycięzcy – zarówno indywidualni (w kategoriach, które znajdziecie w formularzu zgłoszeniowym), jak i zespołowi (na podstawie projektów popularyzacyjnych przygotowanych pod okiem mentorów).
Jak najbardziej! Zawodowi popularyzatorzy nauki zdobyli już tę tajemną wiedzę, którą przekażemy Wam w czasie projektu 🙂 Jeśli jesteś studentem lub doktorantem dowolnego kierunku i dowolnej uczelni na terenie Polski i pierwsze doświadczenia popularyzatorskie masz już za sobą, nie wahaj się ani chwili.
Twoje działania działania popularyzatorskie koncentrowały się wokół kół naukowych, grantów,/ zespołów badawczych itp.? Kategoria Poszukiwacz Roku jest dla Ciebie idealna.
A może Twoim głównym obszarem działania były media? Jeśli tak, to tytuł Erudyty Roku jest w Twoim zasięgu.
Naukowy wolontariat jest Twoją pasją i żaden piknik nauki nie odbywa się bez Ciebie? Być może to właśnie Ty zostaniesz Naukowym Filantropem Roku.
A co jeśli nie mieścisz się w żadnej z wymienionych kategorii i Twoje działania popularyzatorskie koncentrowały się np. wokół pracy zawodowej, stażów, praktyk lub innych, niewymienionych wcześniej działaniach? W takiej sytuacji czeka na Ciebie tytuł Eksperymentatora Roku.
Niestety nie – mamy do rozdysponowania 25 miejsc. Pierwszy etap rekrutacji polega na wypełnieniu formularza internetowego. Na jego podstawie zaprosimy wybranych kandydatów na rozmowy rekrutacyjne w formule online. Osoby zakwalifikowane do udziału w projekcie dowiedzą się tego do 17 marca 2024 r.
W cztery majowe weekendy (uczestnicy będą wcześniej poinformowani o dniach i godzinach poszczególnych szkoleń – każdy ma trwać ok. 5 godzin) odbędą się szkolenia. Udział w nich jest obowiązkowy dla uczestników projektu. W kwietniu zostaną oni połączeni w zespoły, w których będą pracowali nad własnymi projektami interdyscyplinarnych badań. W czerwcu odbędzie się gala finałowa, podczas której poznamy laureatów organizowanego w ramach wspomnianych wcześniej kategorii konkursu oraz najlepszy zespół interdyscyplinarny, czyli Rewelatorów Roku. W czasie gali, która zgromadzi popularyzatorskie crème de la crème m.in. szereg gości specjalnych znanych z małego i dużego ekranu, zaprezentowane zostaną dokonania laureatów oraz efekty prac wszystkich zespołów.
Liczymy na Waszą kreatywność! Tematy projektów będzie można na bieżąco konsultować z przydzielonymi Wam mentorami, którzy znają się na rzeczy 🙂
Założeniem projektu jest praca w zespołach interdyscyplinarnych. W związku z tym każdy uczestnik zostanie przydzielony do 5-osobowej drużyny.
Konkurs jest tylko jednym z elementów naszego projektu. Poza nim planujemy szereg działań, które pokażą Wam, co w popularyzatorskim świecie piszczy. Chcemy także, abyście mogli uczyć się od najlepszych i nawiązać cenne relacje z innymi popularyzatorami.
Poza dojazdem na galę finałową i związanym z nią noclegiem, którego nie zapewniamy (ale pomagamy w zakresie uzyskania uczelnianego dofinansowania) oraz czasem, który poświęcisz na udział w projekcie, nic Cię to nie kosztuje 🙂
Mnóstwo wiedzy i szereg umiejętności, a poza tym nowe perspektywy naukowo-zawodowe. Dla laureatów przewidujemy także cenne nagrody rzeczowe – sprzęt elektroniczny, bony podarunkowe, książki i gry popularnonaukowe, czyli popularyzatorskie must have!